Ota huomioon seuraavaa, kun haluat siirtää kansanvälistä verkkotunnusta:
1. Verkkotunnuksen siirtoa varten tarvitaan verkkotunnuksen valtuutuskoodi/siirtokoodi (AUTH-koodi tai EPP-koodi).
Voit pyytää valtuutuskoodin nykyiseltä palveluntarjoajaltasi.
2. Verkkotunnuksella pitäisi olla ennen siirtoa poistettu lukitus ja verkkotunnuksen tilan (status) tulisi olla “Status: OK“.
Jos verkkotunnus on lukittu, tilaksi on merkitty “Status: ClientTransferProhibited“.
Voit tarkistaa verkkotunnuksesi statuksen osoitteessa:
https://whois.domaintools.com/
3. Verkkotunnuksen siirtämiseksi verkkotunnuksen on oltava vähintään 60 päivää vanha (eli vähintään 60 päivän on kulunut verkkotunnuksen rekisteröinnistä tai edellisestä siirrosta).
4. Varmista, että verkkotunnuksen omistajan yhteyshenkilön sähköpostiosoite on ajankohtainen ja toimiva.
Tiedot verkkotunnuksen palveluntarjoajan vaihtumisesta (vahvistuskirje) lähetetään verkkotunnuksen omistajan osoitteelle.
5. Jos verkkotunnuksen tietosuojapalvelu (WHOIS-privacy palvelu) on käytössä verkkotunnuksella, suosittelemme poistaa sen käytöstä ennen verkkotunnuksen siirtoa (tai sen aikana).
6. Jos päivität verkkotunnuksen omistajan tietoja vanhan palveluntarjoajan kautta enne siirtoa, verkkotunnus voidaan laittaa lukkoon verkkotunnusrekisterissä 60 päiväksi.
Verkkotunnusta siirrettäessä on maksettava verkkotunnuksen siirto-/vuosimaksu.
Palveluntarjoajan vaihdon aikana verkkotunnuksen rekisteröintiä jatketaan yleensä vuodella.
Jos haluat siirtää verkkotunnuksen, valitse asiakasalueellasi “Luo uusi tilaus > Lisä verkkotunnus tai palvelu > Siirrä verkkotunnus (vain verkkotunnuksen siirto, muut verkkotunnukset)“.
Kun tilaus on tehty, verkkotunnuksen omistajan yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen lähetetään vahvistusviestiä, jossa tulisi kuitata verkkotunnuksen palveluntarjoajan vaihtaminen.
Vahvistuksen jälkeen verkkotunnuksen siirron suorittaminen voi ottaa aikaa yleensä kunnes 5–7 arkipäivää.